بیماری های لثه

اگر دندان ها به صورت روزانه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیز نشوند، امکان تشکیل پلاک وجود دارد و باکتری های موجود در پلاک دندان نه تنها بر لثه ها و دندان ها تاثیر می گذارند، بلکه علاوه بر این می توانند بر بافت لثه ها و استخوان نگهدارنده دندان ها نیز تاثیر مخرب داشته باشند و باعث تحلیل لثه شوند. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان رایج ترین علت ابتلا به این بیماریهای لثه است. رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان همچون عدم مسواک زدن مناسب یا منظم می تواند باعث ایجاد پلاک بر روی دندان ها شود.
بیماری لثه عبارت است از بروز التهاب در امتداد خط لثه که می‌تواند پیشرفت کرده و استخوان ‌هایی که اطراف ریشه دندان را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند را نیز درگیر نماید. بیماری لثه یا آبسه لثه شامل سه مرحله اصلی می‌باشد که با عنوان ژنژیویت، پریودنتیت و پریودنتیت پیشرفته و... شناخته می‌شود. شدت بیماری‌ های پریودنتال (لثه) از التهاب ساده لثه‌ ها تا بیماری‌ های خطرناکی که منجر به آسیب کلی به بافت‌ های نرم و استخوان حمایت کننده از دندان ‌ها می‌شود، متغیر می‌باشد. این بیماری در شدیدترین حالت می‌تواند باعث از دست رفتن دندان ‌ها شود. اینکه روند پیشرفت بیماری لثه شما متوقف یا کند شود و یا شدت آن بیشتر شود، در عمل بستگی به آن دارد که شما از آن به بعد تا چه حد از دندان ‌ها و لثه‌ های خود مراقبت خواهید کرد.
انواع بیماری‌ های لثه
سرطان لثه 
همانطور که می‌دانید به تکثیر بی‌رویه سلول ‌ها، سرطان می‌گویند. در سرطان لثه، هم سلول ‌های لثه بالایی و هم پایینی بیش از اندازه تقسیمات سلولی انجام می‌دهند. سرطان لثه یا همان سرطان دهان بیشتر در آقایان و افراد مسن دیده می‌شود. از مهمترین عوامل سرطان لثه مصرف دخانیات و به طور کلی دود حاصل از تنباکو است. تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار اهمیت دارد و در صورت تشخیص و درمان به موقع درمان موفقیت‌آمیز را به همراه خواهد داشت.
ورم لثه
علت اصلی ورم لثه، باکتری است. مراقبت‌های ناکافی ازدهان و دندان باعث افزایش باکتری‌ها و در نتیجه ورم لثه می‌شود. علایم آن قرمزی لثه ‌ها در قسمت بین دندان‌ ها، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و ظاهر ورم کرده لثه‌ ها است. برای جلوگیری از افزایش باکتری ‌های دهان، دندان‌ ها باید به طور مرتب مسواک زده شده و از نخ دندان استفاده شود. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند به سمت پریودنتیت که مرحله‌ی پیشرفته‌ی بیماری است حرکت کند و باعث آسیب به لثه و استخوان حامی دندان ‌ها شود.
دیابت، استعمال دخانیات، پیری، استعداد ژنتیکی، بیماری ‌های سیستمیک، استرس، سو تغذیه، تغییرات هورمونی، بارداری، مصرف مواد مخدر، عفونت HIV و برخی از داروها می‌توانند در ایجاد ورم لثه نقش داشته باشند.
خونریزی لثه
خونریزی لثه خود به تنهایی می‌تواند یک بیماری باشد یا نشانه‌ای از بیماری‌ های دیگر. غالباً خونریزی لثه به دلیل التهاب در لثه رخ می‌دهد و گاهی التهاب بوجود آمده بسیار خفیف است ولی به دلیل اینکه درمان نشده به مرور زمان وضعیت حادی پیدا کرده و خونریزی می‌کند. همچنین لثه ملتهب، محیط مناسبی برای رشد میکروب ‌ها بوده و عفونت به همراه دارد. عفونت لثه باعث بروز بسیاری از بیماری‌ های لثه است دقیقا همان‌ طور که در ابتدای مطلب گفتیم،‌ پلاک باقیمانده بر روی لثه هم می‌تواند التهاب لثه را افزایش دهد و در نهایت خونریزی لثه اتفاق بیفتد. بنابراین اگر هر نوع از خونریزی لثه را تجربه کردید و این مشکل بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد، در اسرع وقت به متخصص لثه یا دندانپزشک مراجعه نمایید. خونریزی لثه یکی از مهم‌ترین نشانه ‌های بیماری لثه می‌باشد و البته لازم نیست بیش از اندازه نگران نباشید، زیرا معمولاً رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان از بروز التهاب و خونریزی لثه، جلوگیری می‌کند.
جینجیویت
این بیماری خفیف‌ ترین مرحله بیماری پریودنتال لثه است که به وسیله باکتری‌ هایی که در محل دهان و دندان وجود دارد اتفاق می افتد. این باکتری‌ ها موادی را ترشح می کنند که تاثیر بسیار منفی بر لثه می گذارد. این بیماری بسیار رایج است و مخصوصا در افراد بزرگسال رده سنی بالای ۳۵ سال که اغلب مبتلا شده‌ اند. گروه‌ هایی که در معرض خطر این نوع از بیماری لثه هستند عبارتند از : بانوان باردار، نوجوانان، دیابتی‌ های کنترل نشده، مصرف کنندگان قرص ضد بارداری و داروهای استروئیدی هستند.
نشانه ‌های جینجیویت
از علائم ابتلا به جینجیویت خونریزی و متورم شدن لثه است که با هر بار مسواک زدن می توانید آن را مشاهده کنید. در ابتدا این نوع بیماری خطرناک نیست اما در صورتی که پیشرفت کند ممکن است خطرات جانبی بالایی داشته باشد. برای بهبودی آن بهتر است به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری را برای دندان‌ هایتان انجام داده، پلاک‌ها را از روی دندان های شما پاک کند و عوامل رعایت بهداشت را برایتان شرح دهد.
ژنژیویت Gingivitis
ژنژیویت اولین مرحله از بیماری های لثه کودکان یا بزرگسالان است که شامل التهاب لثه‌ ها به علت تجمع پلاک‌ های دندانی در محل خط لثه می‌باشد. در این مرحله از بیماری، ممکن است شما علائم ورم و قرمزی لثه‌ ها و یا خونریزی دندان در کودکان و بزرگسالان از آن را در هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان مشاهده کنید. علائم بیماری لثه در این مرحله هنوز قابل برگشت می‌باشد، زیرا در این شرایط هنوز به استخوان و بافت‌ های همبندی که دندان ‌ها را در جای خود نگه داشته‌اند، آسیبی وارد نشده است.
نشانه ‌های ژنژیویت 
یکی از نشانه‌ های بیماری ژنژیویت ظاهر ناخوشایند لثه ‌ها (وجود جرم اضافه بر روی لثه) و خونریزی آن‌ها می‌باشد. اگر احساس کردید لکه‌ ها یا جرم ‌هایی بر روی لثه شما ثابت مانده‌اند در اسرع وقت به متخصص لثه یا دندانپزشک عمومی مراجعه نمایید. اگر این بیماری در مراحل اولیه باشد، درمان ساده‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ژنژیویت، رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه است.
پریودنتیت Periodontitis
در این مرحله، استخوان حمایت کننده از دندان و نیز رشته‌های بافت همبند که دندان‌ها را در جای خود محکم نگه داشته‌اند، به شکل برگشت‌ناپذیری آسیب می‌بینند. در این مرحله در زیر خط لثه حفره‌هایی به نام پاکت تشکیل می‌شود که شرایط را برای نفوذ باکتری‌ها و رشد پلاک در محدوده پایین‌تر از خط لثه فراهم می‌کند. درمان حرفه‌ای بیماری‌های پریودنتال و بهبود مراقبت و بهداشت شخصی دهان و دندان معمولاً می‌تواند از پیشرفت علائم بیماری و آسیب‌دیدگی بیشتر بافت لثه و استخوان و بافت‌های همبند محافظ دندان جلوگیری کند.
نشانه ‌های پریودنتیت 
یکی از نشانه ‌های پریودنتیت،‌ در مراحل اولیه، التهاب لثه یا احساس درد در آن است. در مراحل بعدی، بیمار متوجه می‌شود که لثه ‌ها از محدوده خود عقب‌تر رفته و به اصطلاح تحلیل رفته‌اند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به متخصص لثه مراجعه نمایید.
پریودنتیت پیشرفته
پریودنتیت پیشرفته در عمل شدیدترین مرحله از بیماری لثه است که طی آن، استخوان و رشته‌های بافت همبند که از دندان‌های شما حمایت می‌کنند، تخریب می‌شوند و می‌تواند باعث لقی یا جابه‌جا شدن دندان‌ها شود. این مرحله از بیماری می‌تواند بر نحوه گاز زدن، غذا خوردن و تکلم شما نیز تأثیر منفی داشته باشد. در صورتی که اقدامات درمانی در این مرحله در حفظ دندان‌ها موفق نباشد، احتمالاً لازم است که دندان‌ های آسیب‌دیده توسط یک دندانپزشک متخصص کشیده شوند. اگر به خاطر بیماری پریودنتیت پیشرفته مجبور به کشیدن دندان ‌های خود باشید، دندانپزشک شما روش‌های مناسب برای ترمیم یا بازسازی دندان‌ها را به شما توصیه خواهد کرد.
نشانه ‌های بیماری‌ های لثه
نشانه‌ های بیماری‌های لثه به طور کلی شامل مواردی هستند که لازم است در صورت مشاهده آن‌ها برای احتیاط به متخصص لثه یا دندانپزشک، مراجعه نمایید. توصیه می‌کنیم نشانه ‌های بیماری‌ های لثه را جدی بگیرید زیرا بسیاری از این بیماری‌ ها در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان هستند. این نشانه‌های هشدار دهنده عبارتند از :
●       تغییر رنگ لثه به قرمز یا به حالت ملتهب
●       لق شدن یا افتادن دندان‌های دائمی
●       درد طولانی مدت در لثه
●       زخم لثه
●       احساس طعم فلز در دهان
●       تولید بزاق بیش از معمول
●       حساس شدن لثه به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
●       تحلیل رفتن لثه‌
●       احساس خارش در لثه
●       بوی بد و دائمی دهان
چه عواملی باعث بیماری لثه می‌شود؟
جرم و باکتری
عدم توجه به بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد جرم و باکتری به رنگ کرم روی دندان‌ها می‌شود. شایع‌ترین علت پوسیدگی و التهاب دندان، جرم‌ های باکتریایی است که به طور محکم به دندان می‌چسبند‌ و شفاف هستند. در مواردی که بهداشت دهان و دندان کافی نیست، پلاک باکتریایی تشکیل می‌شود و بر روی دندان‌ ها و لثه‌ ها تأثیر می‌گذارد. در یک میلی گرم از این پلاک باکتریایی 200 تا 500 میلیون باکتری وجود دارد.
سیگار کشیدن
سیگار کشیدن نه تنها باعث ایجاد پوسیدگی در دهان، بیماری لثه و زردی دندان ‌ها می‌شود، بلکه باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های مهم مانند ریه، مری، بیماری‌های قلبی و سرطان دهان می‌شود پس هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.
عوامل ژنتیکی
طبق مطالعات بالینی، عوامل ژنتیکی ۳۰ درصد در به وجود آمدن بیماری ‌های لثه نقش دارند و مراقبت نادرست از دهان و دندان احتمال ابتلا به بیماری لثه را در افراد مستعد ۶ برابر افزایش می‌دهد.
تغییرات هورمونی
به دلیل افزایش برخی از هورمون ‌ها مانند استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، اختلالات لثه‌ای و خونریزی، تورم و قرمزی لثه دیده می‌شود. از آنجایی که در این دوره لثه ‌ها حساس‌تر هستند، باید بیشتر به مراقبت ‌های دهان و دندان توجه شود.
استرس
استرس و تنش به صورت کلی تعادل طبیعی انسان را مختل می‌کند. استرس نه تنها از نظر روانشناختی به انسان صدمه می‌زند، بلکه زمینه را برای بیماری‌ های جسمی نیز فراهم می‌کند. استرس به لثه‌ ها هم آسیب می‌رساند و باعث دشوار شدن مبارزه با عفونت ناشی از ورم لثه ‌ها می‌شود.
مصرف دارو ها
برخی از دارو ها مانند قرص ‌های ضد افسردگی، قرص ‌های ضد بارداری و دارو های قلبی می‌توانند باعث بیماری لثه شوند. بنابراین، در صورت نیاز به مصرف این دارو ها، باید به دندانپزشک‌ متخصص خود اطلاع دهید.
دیابت
دیابت علاوه بر عوارض شناخته شده، می‌تواند منجر به بیماری‌ های لثه و حتی منجر به ریزش دندان شود. بیماران دیابتی که از نظر عفونت در معرض خطر زیادی هستند، باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان‌ هایشان رسیدگی کنند.
سو‌تغذیه
تغذیه ناکافی و نامتوازن منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و بر همین اساس، مبارزه با عفونت ‌ها از جمله عفونت لثه دشوار می‌شود.
مسواک زدن شدید
استفاده از مسواک‌ های غیر استاندارد و مسواک زدن با نیروی زیاد باعث ایجاد ساییدگی روی دندان ‌ها، لثه ‌ها و حساسیت در لثه ‌ها می‌شود. در صورت داشتن ورم لثه حتما باید از مسواک‌های نرم استفاده کنید.
مصرف غذا ها و نوشیدنی‌ ها با خاصیت اسیدی
مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌ های اسیدی به مینای دندان آسیب می‌رسانند و باعث حساس شدن دندان می‌شوند. علاوه بر این، ممکن است این نوع مواد غذایی ‌ها منجر به پوسیده شدن دندان‌ ها شوند. اگرچه بزاق توانایی مقابله با اسید موجود در این غذا ها و نوشیدنی ‌ها را دارد ولی از مصرف بیش از حد نوشابه‌ های قندی و گازدار بپرهیزید.
علائم بیماری‌ های لثه
بیماری لثه ممکن است بدون درد و ناراحتی باشد، بنابراین آگاهی از نشانه ‌ها و علائم این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است :
•    لثه ‌ها در هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به راحتی خونریزی می‌کند.
•    متورم، قرمز و حساس شدن لثه‌ ها
•    تحلیل رفتن یا عقب کشیدن لثه از روی دندان‌ ها
•    بوی بد مداوم یا بد طعم شدن دهان
•    لق شدن دندان‌ ها
•    افزایش سن
•    شیمی‌درمانی
•    بیماری ‌هایی از جمله لوپوس، اسکلرودرمی و بیماری کرون
•    ژنتیک و سابقه ابتلا به این بیماری در دیگر اعضای نزدیک خانواده
•    رژیم غذایی نامطلوب 
•    مصرف بیش از حد الکل
•    دندان قروچه
•    دندان ‌های کج
•    پرشدگی ‌های که معیوب شده‌اند
•    پل‌ های دندانی که به درستی در جای خود قرار نمی‌گیرند
•    مصرف دارو هایی که باعث خشکی دهان می‌شوند
•    تغییر در نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ‌ها
•    تغییر در نحوه جایگیری دندان ‌های مصنوعی در دهان
•    مشاهده چرک در اطراف دندان ‌ها و لثه
•    تیر کشیدن یا درد مبهم در هنگام جویدن غذا
•    حساسیت بیش از حد دندان‌ ها نسبت به سرما و گرما
تشخیص
باکتری‌های موجود در پلاک‌ های دندانی می‌تواند باعث عفونت لثه و دندان‌ های شما شود و در نهایت بافت لثه و استخوان حمایت کننده از دندان را دچار آسیب ‌های جدی نماید. مهمترین و موثرترین راه تشخیص بیماری های لثه، مشورت با یک دندانپزشک متخصص لثه و دندان می‌باشد و از تشخیص های خودسرانه جلوگیری کنید، زیرا منجر به بروز مشکلات جدی می‌شود. 
ما در درمانگاه خیریه امام علی ابن ابیطالب (ع)  با وجود دندانپزشکان متخصص، متخصص لثه و طرح لبخند، بهترین راه تشخیص بیماری های لثه و درمان آن را برای شما به ارمغان می‌آوریم.
توصیه ‌هایی برای جلوگیری از بیماری ‌های لثه
در حین مسواک زدن دندان، حرکات مسواک باید از داخل و خارج به موازات دندان ‌ها و لثه ‌ها انجام شود و از فشار بیش از حد روی دندان‌ ها یا لثه ‌ها جلوگیری شود. باید هر ۳ ماه یکبار از مسواک جدید استفاده کنید.
در تمیز کردن دندان‌ ها، مناسب بودن مسواک نیز مهم است. دسته مسواک باید به راحتی در دست گرفته شود. بنابراین قسمت گردن مسواک باید انعطاف پذیر باشد. مسواک‌های خیلی سفتا و یا خیلی نرم مناسب نیستند.
هر ۶ ماه یک بار برای کنترل وضعیت دندان‌هایتان به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
استفاده از نخ دندان که بخش مهمی از بهداشت دندان است را فراموش نکنید. نخ دندان مواد غذایی باقی مانده در بین دندان‌ ها را تمیز می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ ها دارد.
استفاده از دهان شویه نیز در کاهش باکتری‌های دهان نقش به‌سزایی دارد و طبق دستور باید استفاده شود.
درمان بیماری‌ های لثه
درمان بیماری لثه شامل طیفی از درمان‌ های مختلف از روش ‌های غیر جراحی برای کنترل رشد باکتری ‌ها تا عمل جراحی برای بازسازی بافت‌ های حمایتی می‌باشد.
درمان‌ های غیر جراحی برای بیماری ‌های لثه عبارتند از :
•    تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها : دندانپزشک یا مراقب بهداشت دهان و دندان شما در جریان معاینات دوره‌ای دندان‌هایتان، پلاک‌ها و جرم‌ها (پلاک ‌هایی که بر روی سطح دندان تجمع کرده و سخت می‌شوند و فقط از طریق تمیز کردن حرفه‌ای می‌توان آنها را حذف کرد) را از قسمت‌ های بالا و پایین خط لثه در تمامی دندان‌ ها تمیز می‌کند. اگر نشانه ‌ها و علائم اولیه بیماری ‌های لثه در شما دیده شود، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ ها را بیش از دو بار در سال انجام دهید. به خاطر داشته باشید که تمیز کردن دندان‌ها راهکاری برای درمان بیماری ‌های فعال لثه نیست، اما یک ابزار پیشگیرانه بسیار مهم است که می‌تواند در جلوگیری از ایجاد این بیماری ‌ها نقش مهمی داشته باشد.
•    جرم‌گیری و صاف کردن سطح ریشه : این یک روش غیر جراحی برای تمیز کردن عمیق دندان‌ هاست که با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و طی آن، پلاک و جرم موجود در بالا و زیر خط لثه تراشیده و حذف می‌شود (جرم‌گیری) و لکه ‌های زبر روی سطح ریشه دندان نیز تسطیح و صیقل‌کاری می‌شوند (صاف کردن ریشه). صاف کردن لکه‌ های زبر موجب حذف باکتری‌ها می‌شود و سطح صاف و تمیزی را برای اتصال مجدد لثه به سطح دندان فراهم می‌کند. جرم‌گیری و صاف کردن سطح ریشه در صورتی برای شما انجام می‌شود که دندانپزشک یا متخصص بیماری‌های لثه تشخیص دهد که پلاک و جرم‌های واقع در زیر لثه‌های شما نیاز به تمیز کردن دارند.
درمان‌ های جراحی برای بیماری‌های لثه عبارتند از :
•    جراحی فلپ یا کاهش اندازه پاکت لثه‌ای : در این روش، لثه ‌ها از روی سطح دندان کنار زده می‌شود و جرم موجود در زیر آنها تمیز می‌شود. در برخی از موارد، سطوح ناهموار در استخوان ‌های آسیب‌دیده نیز صاف می‌شود تا نواحی مساعد برای مخفی شدن باکتری‌های عامل بیماری لثه کمتر شود. پس از آن، لثه ‌ها به جای اصلی خود برگردانده می‌شود تا محکم اطراف دندان ‌ها را بپوشاند. این روش باعث کاهش اندازه فضای بین لثه و دندان می‌شود و به این ترتیب سطوحی که باکتری ‌های بیماری‌زا می‌توانند در آن رشد کنند، کاهش پیدا می‌کند و احتمال ابتلاء به بیماری ‌ها و عوارض شدید ناشی از بیماری ‌های لثه نیز کمتر خواهد شد.
•    پیوند استخوان : در این روش از قطعاتی از استخوان خود شما یا استخوان مصنوعی و یا استخوان اهدایی از فرد دیگری برای جایگزینی استخوان ‌هایی که در اثر بیماری ‌های لثه از بین رفته‌اند، استفاده می‌شود. بافت ‌های پیوندی در این روش به عنوان بستری برای رشد مجدد استخوان عمل می‌کنند و با رشد استخوان‌ ها، پایداری و استحکام دندان نیز بازیابی می‌شود.
•    پیوند بافت نرم : این روش به منظور تقویت بافت لثه‌ ها و یا پر کردن سطوحی که لثه ‌های آن تحلیل رفته است، انجام می‌شود. با تقبل هزینه پیوند لثه بافت‌ های پیوندی غالباً از کام دهان گرفته می‌شود و در محل جدید خود بخیه زده می‌شود تا سطح بافت نرم محافظ دندان بیشتر شود.
•    بازسازی هدایت شده بافت : این روش هنگامی انجام می‌شود که استخوان ‌های حمایت کننده از دندان‌ های شما تخریب شده باشد. در این روش، رشد بافت استخوان و لثه تحریک و افزایش داده می‌شود. این روش همراه با جراحی فلاپ انجام می‌گیرد و طی آن یک تکه کوچک پارچه توری شکل در فاصله بین استخوان و بافت لثه قرار داده می‌شود.
•    جراحی استخوان : در این روش شیارها و منافذ کم عمقی که به علت آسیب‌دیدگی ملایم یا شدید استخوان در داخل آن به وجود آمده است، صاف و هموار می‌شود. برای این منظور ابتدا جراحی فلپ انجام می‌گیرد و سپس استخوان اطراف دندان به طرز مناسبی شکل‌دهی می‌شود تا منافذ و شیارهای موجود در آن کاهش پیدا کند. به این ترتیب فضای موجود برای تجمع و رشد باکتری‌ های بیماری‌زا نیز کمتر خواهد شد.
پیشگیری از بیماری‌ های لثه
شما با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت منظم و صحیح، بخش مهمی از مسیر جلوگیری از بیماری ‌های لثه را طی کرده‌اید. استفاده از خمیر دندان‌ ها یا دهان‌شویه آنتی‌باکتریال نیز می‌تواند به از بین بردن باکتری ‌ها و کاهش پلاک ‌های موجود در دهان شما کمک کند. تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ ها و حذف پلاک ‌ها، کلید پیشگیری از بیماری ‌های لثه و ارتقاء سلامت دهان و دندان شما می‌باشد.
سؤالات متداول 
علت ایجاد بیماری های پریودنتال چیست؟
به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان و در اثر ایجاد پلاک میکروبی و جرم دندان، لثه ها دچار التهاب، خونریزی و تحلیل می شوند. باکتری های موجود در پلاک میکروبی و جرم باعث عفونت لثه، انتقال عفونت به بافت مجاور دندان و در نهایت تحلیل لثه و استخوان و لقی دندان ها شده که معمولا همراه با بوی بد دهان است.
آیا بیماری لثه مسری هست؟
تحقیقات نشان داده است که بیماری های لثه دراثر واکنش التهابی به باکتری های موجود در لثه ها ایجاد می شود، بنابراین بیماری لثه مسری نیست. با این وجود باکتری هایی که باعث ایجاد واکنش التهابی می شوند می توانند از طریق بزاق پخش شوند.
اگر بیماری لثه درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟
در صورت عدم درمان بیماری های لثه، بافت لثه واستخوان فک دچارتحلیل می شوند ودر نتیجه باعث از دست رفتن دندان ها می شود.
آیا بیماری لثه قابل درمان است؟
این بیماری در مراحل ابتدایی قابل برگشت است و معمولاً با مسواک زدن دقیق روزانه و نخ دندان و معاینات منظم متخصص دندانپزشک از بین می رود. در مراحل پیشرفته تر بیماری لثه موسوم به پریودنتیت، باعث می شود تا لثه ها و استخوان هایی که از دندان حمایت می کنند آسیب جدی بینند.
اولین گام در درمان عفونت و التهاب لثه چیست؟
به طور کلی اولین و مهمترین گام در درمان عفونت لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. البته در صورتی که احتمال عفونت و التهاب لثه وجود دارد، تشخیص به موقع شدت و میزان آن نیز اهمیت فراوانی دارد و جزء گام های نخست درمان این بیماری عفونی محسوب می شود.
آیا عفونت لثه، موجب خونریزی لثه می شود؟
بله، یکی از علائم شایع عفونت لثه، خونریزی است. البته در موارد حادتر هنگام خوردن غذا نیز لثه فرد دچار خونریزی شدید می شود.
میزان شیوع عفونت لثه بین کودکان بیشتر است یا بزرگسالان؟
به طور معمول عفونت لثه بین افراد بزرگسال شیوع بیشتری دارد و علت اصلی آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف دخانیات و غیره است.

منبع : 
drfathian.com
yousefdentistry.com
drmarshad.com