تشخیص فیبروز کبد با انجام آزمایش و سونوگرافی میسر نیست

کبد دومین عضو بزرگ بدن است. این عضو به پردازش مواد مغذی و فیلتر کردن مواد مضر خون شما کمک می کند. هنگامی که آسیب به کبد شما منجر به فیبروز کبدی شود، می تواند عملکرد صحیح کبد شما را مختل کند.
فیبروز کبد در نتیجه زخم و سفت شدن بافت سالم کبد ایجاد می شود. این شکل از آسیب کبدی می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود.
بیماری فیبروز کبدی
فیبروز کبدی به تجمع غیرطبیعی بافت فیبری در کبد اطلاق می‌شود که ناشی از آسیب طولانی‌مدت و ترمیم مکرر بافت کبدی است. این فرآیند که معمولاً در پاسخ به آسیب‌ های مزمن مانند هپاتیت وریدی مزمن، مصرف بیش از حد الکل، و بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی رخ می‌دهد، به ‌تدریج به کاهش عملکرد کبد منجر خواهد شد.
در‌صورت داشتن این بیماری بهتر است رژیم غذایی سالم حاوی سبزیجات و غذاهای پرفیبر و کم چرب داشته باشید؛ زیرا مواد غذایی مضر از قبیل فست فود‌ها، چربی خون را افزایش داده و موجب پیشرفت بیماری فیبروز کبدی می‌شوند.
بررسی مراحل بیماری فیبروز کبدی
در صورت درمان نشدن فیبروز کبدی، این بیماری به یک شرایط بسیار جدی‌تر نظیر سیروز کبدی تبدیل می‌شود. مراحل پیشرفت فیبروز کبدی عبارت ‌اند از:
•    F0 : مرحله بدون فیبروز
•    F1 : فیبروز ورید باب بدون سپتوم (نوارهایی از بافت اسکار)
•    F2 : فیبروز ورید باب به همراه کمی سپتوم
•    F3 : فیبروز ورید باب به همراه سپتوم‌های متعدد
•    F4 : سیروز کبدی که مرحله پیشرفته فیبروز است
تشخیص زودهنگام بیماری فیبروز کبدی به مدیریت بهتر و جلوگیری از پیشرفت بیماری به سمت سیروز یا سرطان کبد کمک می‌کند. با مراجعه به پزشک متخصص و مصرف داروی کبد چرب و هم‌چنین انواع دارو های مورد ‌نیاز برای بهبود فرد بیمار، می‌توان از پیشرفت فیبروز کبدی به مراحل بیشتر و خطرناک‌تر جلوگیری کرد.
علت ایجاد فیبروز کبدی
فیبروز کبدی معمولاً نتیجه طولانی ‌مدت التهاب و آسیب کبد است. عوامل متعددی از جمله هپاتیت مزمن، مصرف بیش از حد الکل، بیماری کبد چرب غیرالکلی، و اختلالات ارثی مانند بیماری ویلسون منجر‌به بروز این بیماری می‌شوند. همچنین برخی از داروها و سموم محیطی نیز به کبد آسیب رسانده و فرآیند فیبروز را تحریک می‌کنند.
در برخی موارد، اختلالات سیستم ایمنی بدن مانند کلانژیت اسکلروزان نیز باعث فیبروز کبدی خواهند شد؛ بنابراین تشخیص دقیق علت ایجاد فیبروز کبدی برای انتخاب روش درمانی مناسب ضروری است. پس از تشخیص فیبروز کبد در‌صورتی‌که فرد بیمار مبتلا به چربی خون بالا نیز باشد، برای او داروهایی نظیر قرص جم فیبروزیل به‌ منظور کاهش چربی خون تجویز خواهد شد.
علائم فیبروز کبدی چیست؟
در مراحل اولیه، فیبروز کبدی ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با پیشرفت بیماری، افراد ممکن است علائم مربوط به اختلال عملکرد کبد را تجربه کنند. برخی از علائم رایج فیبروز کبدی عبارتند از:
•    خستگی و ضعف مداوم
•    ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم، نزدیک کبد
•    کاهش وزن بدون دلیل
•    کبودی و خون‌ریزی آسان به دلیل کاهش تولید فاکتورهای انعقادی
•    تورم و تجمع مایع در شکم (آسیت) یا پاها (ادم)
•    یرقان و زرد‌ شدن پوست و چشم به دلیل اختلال در پردازش بیلی روبین
•    خارش بر اثر تجمع املاح صفراوی در جریان خون
•    تغییر در عادات روده مانند مدفوع کم ‌رنگ و ادرار تیره
•    آنژیوم عنکبوتی
علائم مهم فیبروز کبدی
فیبروز کبدی در مراحل اولیه معمولاً بدون علائم است و افراد مبتلا ممکن است از وجود بیماری خود بی‌خبر باشند. با پیشرفت بیماری و آسیب جدی‌تر به کبد، علائمی مانند کاهش اشتها، مشکلات در تفکر و تمرکز، تجمع مایع در پاها یا شکم، زردی پوست و چشم‌ها، درد شکمی، حالت تهوع، کاهش وزن بی‌دلیل و ضعف ظاهر می‌شوند.
آیا فیبروز کبد خطرناک است؟
بله، فیبروز کبدی خطرناک در نظر گرفته می‌شود. زیرا نمایان‌گر یک زخم پیشرونده در بافت کبد است که خود آسیب مداوم به کبد را نشان می‌دهد.
اگر فیبروز کنترل نگردد، می‌تواند به سیروز تبدیل شود؛ مرحله‌ای شدید و غیرقابل برگشت که با زخم‌های گسترده و از دست دادن عملکرد کبد مشخص می‌شود. سیروز، به‌طور قابل توجهی خطر عوارضی مانند نارسایی کبد، فشار خون پورتال بالا و کارسینوم کبدی (سرطان کبد) را افزایش می‌دهد.
اختلال عملکرد کبد مرتبط با فیبروز و سیروز می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود که بر سیستم ‌های مختلف در بدن تأثیر می‌گذارد. تشخیص و مداخله به موقع برای کند‌کردن یا توقف پیشرفت فیبروز کبد و کاهش خطرات مرتبط بسیار مهم است.
معرفی روش های سالم برای پیشگیری از فیبروز کبدی
رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت فیبروز کبدی دارد. مواد غذایی مفید شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی و هیدراتاسیون در جلوگیری از بروز این بیماری نقش موثری دارند. راه دیگر پیشگیری از فیبروز کبدی نیز پرهیز از مصرف مواد غذایی پرچرب، شیرینی‌جات، نوشابه ‌های گازدار، فست‌فود ها، الکل، مواد غذایی پر‌نمک میباشد.
روش انجام سونوگرافی کبد
جهت سونوگرافی از بافت کبد، پزشک از شما می‌خواهد دراز بکشید و پس از استعمال ژل جهت افزایش کیفیت عبور امواج روی پوستتان روند کار را آغاز می‌کند. برای این کار، مبدل سونوگرافی را روی شکم شما به آرامی فشار داده و حرکت می‌دهد. امواج به رایانه دستگاه مخابره شده و با آنالیز داده ‌ها تصاویری به دست می‌آید.
آیا تشخیص بیماری های کبد با انجام آزمایش و سونوگرافی میسر است؟
بله، اما این آزمایشات از قبیل سونوگرافی و بیوپسی کبد، یک روش سنتی و تهاجمی برای ارزیابی وضعیت کبد است؛ برای مثال در روش بیوپسی، بخش کوچکی از کبد برداشته می‌شود تا مورد آزمایش قرار بگیرد؛ بیوپسی کبد نسبت به فیبرو اسکن کبد هزینه بیشتری داشته و بیمار نیاز دارد یک شب را در بیمارستان بماند. اما فیبرو اسکن کبد یک روش غیر تهاجمی، مدرن و کم هزینه تر میباشد. ما در درمانگاه خیریه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام با استفاده از این روش مدرن و وجود دستگاه فیبرو اسکن در درمانگاه و بروزترین متد ها، همراه متخصصین حرفه ایی این حوزه فیبرو اسکن کبد، با استاندارد های جهانی انجام می شود.
فیبرو اسکن کبد چیست؟
فیبرواسکن کبد یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای ارزیابی سلامت کبد و تشخیص انواع بیماری‌های کبدی؛ به ویژه نسبت به چگونگی تراکم بافت کبد (فیبروز کبد) و نشانه‌های تغییرات پاتولوژیکی در آن استفاده می‌شود. این روش بدون نیاز به عمل جراحی است و با استفاده از یک دستگاه اختصاصی به نام فیبرومتر کبدی انجام می‌شود.
آمادگی های لازم قبل از انجام فیبرو اسکن
برای انجام فیبرواسکن کبد باید بین 4 تا 6 ساعت قبل از انجام فیبرواسکن چیزی نخورید.
تا دو ساعت قبل از انجام پروسه چیزی ننوشید.
فیبرواسکن کبد درد ندارد و بهتر است در هنگام پروسه لباس راحتی بپوشید.
چرا فیبرو اسکن کبد مهم است؟
بیماری ‌های کبدی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی می‌توانند به تدریج و بدون علائم اولیه پیشرفت کنند. تشخیص به موقع این بیماری‌ها می‌تواند از پیشرفت آنها جلوگیری کرده و به بهبود سریع‌تر بیمار کمک کند. فیبرواسکن کبد به پزشکان این امکان را می‌دهد تا وضعیت کبد را به دقت ارزیابی کرده و در صورت لزوم، درمان‌های مناسب را پیشنهاد دهند.
چه زمانی باید فیبرو اسکن کبد انجام دهید؟
اگر شما یا یکی از نزدیکانتان علائمی مانند خستگی مداوم، زردی پوست و چشم‌ها، درد شکمی یا تغییرات غیرمعمول در وزن را تجربه می‌کنید، انجام فیبرواسکن کبد توصیه می‌شود. همچنین، افرادی که در معرض ریسک بیماری‌ های کبدی هستند، مانند کسانی که الکل مصرف می‌کنند یا دارای سابقه خانوادگی بیماری‌ های کبدی هستند، باید به طور منظم سلامت کبد خود را بررسی کنند.
سلامت کبد برای حفظ عملکرد صحیح بدن و جلوگیری از بیماری ‌های جدی بسیار حیاتی است. دستگاه فیبرواسکن کبد، همراه متخصص داخلی_گوارش، ما در درمانگاه خیریه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام به شما این امکان را می‌دهیم تا با تعرفه خیریه با دقت بالا، وضعیت سلامت کبد خود را بررسی کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت برای انجام فیبرواسکن کبد، با شماره تماس ۸۸۳۶۲۴۱۳-۱۵ تماس بگیرید.

منبع :  drseif-radiology.ir