ارتباط مشکلات معده و اهمیت انجام فیبرو اسکن کبد

مشکلات گوارشی و معده می‌توانند به شکل ‌های مختلفی بروز کنند، و در بسیاری از موارد ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌ های کبدی باشند. ما دردرمانگاه خیریه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام در شهرک غرب با داشتن دستگاه فیبرواسکن کبد، به شما کمک می‌کنیم تا با دقت و به صورت غیرتهاجمی وضعیت کبد خود را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. حال به بررسی ارتباط بین مشکلات معده و نیاز به انجام فیبرواسکن کبد می‌پردازیم.
فیبرو اسکن کبد چیست؟
فیبرو اسکن کبد روشی غیر تهاجمی و بدون درد برای ارزیابی سلامت کبد و تشخیص بیماری های کبدی به کار می رود. اما برای تشخیص دقیق بیماری‌های کبدی و ارزیابی جامع تر، ممکن است نیاز به سایر آزمون‌ها و روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا بیوپسی کبدی داشته باشید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
نحوه انجام فیبرواسکن کبد
در فیبرواسکن کبد، دستگاهی به نام transducer بر روی پوست قرار می‌گیرد. این دستگاه شامل امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق بافت کبدی ارسال می‌کند و سپس امواج بازتابی شده از کبد توسط دستگاه دریافت می‌شود. طبق زمان لازم برای عبور این امواج صوتی و با توجه به سرعت آنها، ذستگاه می‌تواند میزان سفتی و استحکام بافت کبد را تخمین بزند.
فیبرو اسکن کبد روشی برای تشخیص زود هنگام فیبروز کبد است، در صورتی که تمایل دارید با انجام این آزمایش خیال خود را از بابت سلامت کبد خود راحت کنید؛ درمانگاه تخصصی و خیریه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام به همراه متخصصین مجرب و با تجربه برای خدمت رسانی به شما عزیزان آمادگی کامل دارند.
نتایج فیبرواسکن کبد معمولاً به صورت عددی و رنگ خاصی نمایش داده می شود. سفتی کبد در این تست به واحد کیلوپاسکال (kPa) اندازه‌گیری می‌شود، که مقادیر بالاتر نشان‌دهنده سفتی بیشتر بافت کبد و ممکن است نشانگر وجود بیماری کبدی باشد.
کاربردهای فیبرواسکن کبد عبارتند از:
1.    تشخیص بیماری‌های کبد چرب : فیبرواسکن کبد می‌تواند به کمک اندازه‌گیری سطح تجمع چربی در کبد، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و بیماری کبد چرب غیرالکلی با التهاب (NASH) را تشخیص دهد. این بیماری‌ها معمولاً به علت چربی تجمع یافته در کبد و التهاب آن به وجود می‌آیند.
2.    ارزیابی سلامت کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی : در بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی B و C، فیبرواسکن کبد می‌تواند میزان سختی کبد را اندازه‌گیری کند. این میزان می‌تواند نشان دهنده تلفات نسجی در کبد باشد و در ارزیابی فیبروز و سیروز کبدی مفید است.
3.    پیگیری اثربخشی درمان‌های کبدی : در بیمارانی که درمان برای بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت ویروسی یا بیماری کبد چرب دارند، فیبرواسکن کبد می‌تواند به عنوان یک ابزار پیگیری مورد استفاده قرار گیرد. با انجام تست‌های مکرر فیبرواسکن کبد، تغییرات در سطح چربی و سختی کبد ممکن است نشان دهنده اثربخشی درمان باشد.
اگر جزو افراد مستعد یه بیماری کبد فیبروزی هستید و تمایل دارید با انجام این آزمایش از سلامت کبد خود مطمئن شوید؛ می‌توانید بصورت آنلاین و یا حضوری با ما در درمانگاه خیریه امام علی ابن ابیطالب ع ارتباط برقرار کنید؛ همراه با تعرفه خیریه، همکاران ما به بهترین شکل شما را راهنمایی خواهند کرد و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
مشکلات معده و نشانه ‌های بیماری ‌های کبدی
مشکلات گوارشی و معده می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند که برخی از آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سلامت کبد مرتبط هستند. برخی از علائم مشکلات معده که ممکن است نشانه‌ای از بیماری ‌های کبدی باشند عبارتند از :
نفخ و احساس سنگینی : این علائم می‌توانند نشان دهنده تجمع مایعات در بدن و نارسایی کبد باشند.
زردی پوست و چشم‌ ها : زردی ناشی از افزایش بیلی‌روبین* در خون، یکی از نشانه‌ های واضح مشکلات کبدی است.
(آزمایش بیلی روبین* : میزان بیلی روبین موجود در خون را به منظور ارزیابی عملکرد کبد یا کمک به تشخیص کم خونی ناشی از تخریب RBC (کم خونی همولیتیک) اندازه گیری می کند. گلبولهای قرمز به طور معمول پس از حدود 120 روز در گردش خون تخریب می شوند.)
درد های شکمی : درد های مداوم در ناحیه بالای شکم می‌توانند به مشکلات کبدی مرتبط باشند.
تغییرات در رنگ ادرار و مدفوع : ادرار تیره و مدفوع روشن ممکن است نشانه‌ای از انسداد مجاری صفراوی یا دیگر مشکلات کبدی باشند.
مزایای استفاده از فیبرواسکن کبد
غیرتهاجمی و بدون درد : برخلاف بیوپسی کبد، فیبرواسکن هیچ گونه دردی ندارد و نیازی به جراحی ندارد.
دقت بالا : این دستگاه با دقت بالا، اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت کبد ارائه می‌دهد.
زمان کوتاه : انجام فیبرواسکن کبد تنها چند دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بستری شدن ندارد.
ارزیابی مکرر : امکان تکرار این تست به صورت دوره‌ای وجود دارد که به پایش پیشرفت بیماری و اثرات درمان کمک می‌کند.
چگونه فیبرواسکن کبد می‌تواند به مشکلات معده کمک کند؟
 بسیاری از مشکلات معده می‌توانند ناشی از بیماری‌ های کبدی باشند. با انجام فیبرواسکن کبد، پزشکان می‌توانند به سرعت و با دقت بیشتری وضعیت کبد را ارزیابی کرده و تشخیص دهند که آیا مشکلات گوارشی ناشی از بیماری‌ های کبدی هستند یا خیر. این اطلاعات می‌تواند به تعیین بهترین روش درمانی و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند.
با توجه به ارتباط بین مشکلات معده و بیماری ‌های کبدی، انجام فیبرواسکن کبد می‌تواند نقش مهمی در تشخیص و مدیریت این بیماری ‌ها ایفا کند. ما درمانگاه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام با فراهم آوردن این تکنولوژی پیشرفته، به شما کمک می‌کنیم تا سلامت کبد خود را به دقت پایش کرده و در صورت نیاز، درمان مناسب را از متخصصین درمانگاه دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و رزرو وقت برای انجام فیبرواسکن کبد، با شماره تماس ۸۸۳۶۲۴۱۳-۱۵ تماس بگیرید.

منبع : drnayebi.com